中部大学

中部大学

教員情報

三上 仁志 MIKAMI Hitoshi

公開ホームページ

プロフィール

職名 講師
所属 人文学部 英語英米文化学科
大学院 国際人間学研究科 言語文化専攻
最終学歴 名古屋大学大学院国際開発研究科国際コミュニケーション専攻博士後期課程(満期退学後課程修了)
学位 学士(地域政策学)(高崎経済大学)、修士(学術)(名古屋大学)、修士(英語教育学)(The University of Warwick)、博士(学術)(名古屋大学)
所属学会・役職 大学英語教育学会:
・中部支部会計幹事(2019-現在)
・中部支部研究企画委員(2018-現在)
・第58回大会国際大会組織委員(2018-2019)
外国語教育メディア学会:
・中部支部評議員(2016-現在)
European Association for Language Testing and Assessment
専門分野 応用言語学
研究テーマ 言語学習、メタ認知、留学、剽窃行為
研究紹介PDF
授業科目 言語学入門A&B、応用言語学A&B
共同研究キーワード 情意要因、メタ認知、留学、剽窃行為

学術論文、評論

学術論文(査読あり)

Mikami, H. (2019). Reading anxiety scales: Do they measure the same construct? Reading in a Foreign Language, 31, 249-268.

Leung, C. Y., Mikami, H., & Yoshikawa, L. (2019). Positive psychology broadens readers' attentional scope during L2 reading: Evidence from eye movements. Frontiers in Psychology. 10:2245. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02245

Mikami, H., Leung, C. Y., & Yoshikawa, L. (2018). The threshold of anxiety in low-stakes testing for foreign language reading. Reading in a Foreign Language, 30, 92–107.

Mikami, H., Leung, C. Y., & Yoshikawa, L. (2016). Psychological attributes in foreign language reading: An explorative study of Japanese college students. The Reading Matrix, 16, 49-62.

Mikami, H. (2014). Readiness, language contact and L2 oral proficiency development during a one-semester study-abroad program, JACET Journal, 58, 79-98.

Mikami, H. (2014). Motivation as a link between grammatical readiness and L2 oral proficiency development during a study-abroad program, Language Education & Technology, 51, 111-140.

Mikami, H. (2014). Extramural L2 contact in a study-abroad learning context. Language Education & Technology Journal of Central Japan, 25, 53-62.

Mikami, H. (2013). Study-abroad experience, motivation and autonomy in L2 oral proficiency: an exploratory research of JEFL students. Language Education & Technology Journal of Central Japan, 24, 1–14.

国際会議プロシーディングス

Mikami, H., & Kawaguchi, Y. (2017). Unintentional plagiarism in the Japanese EFL context: Basic data for future plagiarism education. In Proceedings of Pacific Second Language Research Forum 2016 (pp.139–144). Hiroshima: The Japan Second Language Association.

その他の出版物(レビュー, 報告書, 一般向け書籍など)

柳朋宏・三上仁志・塩澤正(2018)「英語英米文化学科における「マルチメディア教室」満足度調査―学生の視点から―(教育資料)」『中部大学教育研究』18, 59–64.

三上仁志 (2018)「英作文教育におけるPlagiarism Educationの効果の検証―大学生英語学習者を対象に―(報告書)」東京, 日本:日本私立学校振興・共済事業団.

三上仁志(2015)「留学環境での言語学習を研究対象とする際に注意すべきいくつかのこと―効率的な調査をおこなうために―(レビュー)」『外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究部会報告論集』7, 15–24.

三上仁志(2015)「より望ましい質的研究のための一提案―交絡(Confounding)の側面から厚い記述を考える―(レビュー)」『外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究部会報告論集』6, 16–30.

三上仁志(2014)「積極的な理由から質的研究を行うために―その背景と科学性の保証について―(レビュー)」『外国語教育メディア学会中部支部外国語教育基礎研究部会2013年度報告論集』1, 1–20.

講演、シンポジウム、学会発表

学会発表(査読あり)

Mikami, H. (2019, October). Tests make foreign language readers anxious: What teachers can do in everyday practice. Paper presented at CHALLENGES 9, Ústí nad Labem, Czech Republic.

Mikami, H. (2019, July). Is foreign language reading anxiety a subset of test anxiety? Poster presented at the 25th annual SSSR meeting, Toronto, Canada.

Mikami, H., & Shiozawa, T. (2019, March). Immediate and sustained effects of semester abroad experience on target language reading proficiency: A longitudinal study. Paper presented at the AAAL Conference 2019, Atlanta, Georgia.

Mikami, H. (2018, December). Functional differences in reading anxiety measures: Focusing on the anxiety–performance relationship. Paper presented at the JAAL in JACET 2018, Tokyo, Japan.

Mikami, H. (2018, November). Anxiety–performance interface in testing for foreign language reading: Shedding light on text misinterpretation. Poster presented at the 3rd International Conference on Language Education and Testing/Language Education and Emotions, Antwerp, Belgium.

三上仁志(2018, 11月)「外国語読解不安研究の成果と展望(口頭発表)」大学英語教育学会中部支部2018年度秋季定例研究会, 名古屋.

Mikami, H., & Kinoshita, T. (2018, March). Trends in spontaneous language contact during a one-semester study abroad program: Data synthesis and bootstrapping approach. Paper presented at the AAAL Conference 2018, Chicago, Illinois.

Mikami, H. (2018, February). Patchwriting in Japanese freshmen’s English summary writing: The basic data. Poster presented at the ARWA Conference 2018, Tsukuba, Japan.

Leung, C. Y., Mikami, H., & Yoshikawa, L. (2017, September). Effects of anxiety on word recognition during second language reading: An eye-tracking study. Paper presented at EuroSLA 27, Reading, UK.

三上仁志(2017, 9月)「成績評価の改善とシラバスの改正の取り組み:初年時必修授業での事例(口頭発表)」 初年次教育学会第10会大会, 名古屋.

Mikami, H., & Kinoshita, T. (2017, August). Spontaneous language contact in study-abroad contexts: The trend illustrated by data synthesis and bootstrapping. Paper presented at the JACET 56th International Convention, Tokyo, Japan.

Mikami, H., Leung, C. Y., & Yoshikawa, L. (2017, February). Exploring the threshold of anxiety in foreign language reading: A correlation study between self-estimated anxiety and reading comprehension performance. Paper presented at the ARWA Conference 2017, HongKong, China.

三上仁志・梁志鋭・吉川りさ(2016, 10月)「外国語読解と不安の関係に関する探索的研究(口頭発表)」大学英語教育学会中部支部2015年度秋季定例研究会, 名古屋.

Leung, C. Y., Mikami, H., & Yoshikawa, L. (2016, September). Effects of affective factors on online L2 processing in reading: An eye tracking study. Paper presented at the Pacific Second Language Research Forum 2016, Tokyo, Japan.

Mikami, H. (2014, August). Motivational readiness and interaction in L2 oral proficiency development during a study-abroad program. Paper presented at the 17th AILA World Congress, Brisbane, Australia.

Mikami, H. (2013, December). Documenting language contacts in study-abroad learning contexts, Paper presented at The Japan Association for Language Education & Technology Chubu Chapter Conference 82, Nagoya, Japan.

その他の活動(講演、パネリスト、セッションなど)

塩澤正・柳朋宏・グレゴリーキング・三上仁志(2019, 8月)「中部大学英語英米文化学科におけるService Learningの実践(産学連携ESPポスターセッション)」大学英語教育学会第58回国際大会, 名古屋.

三上仁志(2018, 3月)「アクティブラーニングと学修成果の見える化(パネリスト)」大学教育改革フォーラム in 東海2018, 名古屋.

三上仁志(2013, 12月)「言語習得と留学―成功する学習者になるために―(卓話)」名古屋千種ロータリークラブ, 名古屋.

受賞

中部大学2016年度教育活動優秀賞

その他

査読者

Perceptual and Motor Skills (SAGE Publishing)

JALT Journal (The Japan Association for Language Teaching )

Language Education & Technology (The Japan Association for Language Education and Technology)

JACET中部支部紀要 (JACET中部支部)

競争的資金等の研究課題

科学研究費補助金・若手研究「テスト条件が外国語読解テスト不安の振る舞いに与える影響」/2018年度~2020年度/課題番号:18K12472/研究代表者:三上仁志

学術研究振興資金若手研究者奨励金(人文・社会科学系)「英作文教育におけるPlagiarism Educationの効果の検証:大学生英語学習者を対象に」/2017年度~2018年度/研究代表者:三上仁志

中部大学特別研究費(B)「日本語を母語とする大学生英語学習者の英語読解テスト不安測定尺度の開発」/2017年度~2018年度/課題番号:29ⅠL02B/研究代表者:三上仁志

中部大学特別研究費(B)「日本人大学生英語学習者を対象とした剽窃教育の効果の検証」/2016年度~2017年度/課題番号:28ⅠL02B/研究代表者:三上仁志

ページの先頭へ

ホーム
訪問者別メニュー